"Între valoare şi succes se pot stabili mai multe raporturi; o dată, valoarea unei opere literare poate depăşi succesul ei de public (atunci cand orizontul de aşteptare al publicului nu este pregătit să asimileze noutatea creaţiei); apoi, între valoare şi succes poate exista o anumită coincidenţă şi, pe de altă parte, există şi situaţii - nu puţine! - când succesul depăşeşte valoare operei. Evident, în această ecuaţie termenii sunt mai mulţi, iar necunoscutele mai sugestive ca oricând. Pentru că succesul de public nu coincide cu succesul de critică, iar vizibilitatea operei în spaţiul receptării este dată şi de o întreagă strategie a marketing-ului, în care recunoaştem o reţea de pârghii şi justificări publicitare ce fac o carte vandabilă. Prezenţa scriitorilor în mass-media are darul de a le spori cota de piaţă, vizibilitatea şi prestigiul. O altă observaţie se poate face avându-se în vedere corelaţia, uneori paradoxală, între valoarea unei opere literare şi modul în care ea este recunoscută, prin premii sau printr-o receptare critică adecvată. Nu de puţine ori, premiile oferite de diferie foruri culturale reflectă, mai degrabă, subiectivitatea membrilor juriului decât valoarea intrinsecă a operei respective. Nu puţine dintre mizele premiilor literare au fost mai curând circumstanţiale decât axiologice. De aici şi frecventele contstări ale acestei modalităţi de recunoştere a valorii unor cărţi sau scriitori. Cu alte cuvinte, în multe cazuti, între valoarea şi recunoaşterea succesului unei opere literare s-a putut constata un hiatus neodrit. În mod ideal, succesul unei cărţi ar trebui să decurgă, cu rigoare matematică, din valoarea ei. Cu toate acestea, se întâmplă, din nefericire, ca multe cărţi valoroase să nu fie cunoscute sau apreciate de public, să aibă o circulaţie aproape clandestină, şă fie comentate în circuit închis, în paginile revistelor de cultură, în câţiva iniţiaţi. În opinia mea, ar fi mult mai important ca operele literare de valoare să fie impuse publicului prin toate strategiile de mare impact (mai ales televiziunea). În acest fel, între valoare şi succes s-ar crea cu adevărat o fericită concordanţă."
Acest articol a fost luat din cotidianul mureşean democtaric şi independen "Cuvântul liber". Este scrs de un nene, de care n-am auzit nici io si nici voi(tinerii "preocupati" cu citirea ziarelor). Dar important e ceea ce scrie in articol, nu faptul ca eu mai citesc din cand in cand ziarul.
P.S.: Romania-Franta 2-2
Valea Electronicii
Acum 5 ani
2 comentarii:
Da ma, 2-2. Nu-mi vine sa cred echipa Romaniei nu a reusit sa bata Franta. :(
Poata in meciu urmator. :)
Si acum referitor la articolul in sine, Titul suna ca ceva manelist, dar postarea e faina :D
decu acum e Sweet biscuits & The Grape Of Life - haaa
Trimiteți un comentariu